Місто впевнено перетворюється на туристичний хаб, за кілька років збільшивши потік туристів до чотирьохсот тисяч. Сьогодні Тернопіль робить ставку на подієвий та історично-пізнавальний туризм, а також на тури вихідного дня. І допомагають йому в цьому власні амбасадори по всьому світу.
Про це розповідає колишній керівник Туристично-інформаційного центру Тернополя, а нині - радник міського голови з питань розвитку туризму Тарас Ковальчук.
Ми починали чотири роки тому – у 2016-му, зайшовши командою в управління комунального підприємства «Туристично-інформаційний центр міста Тернопіль». В цей непростий період після анексії Криму та початку війни туризм тільки починав розвиватися.
Тернопіль має дуже гарне географічне розташування, він є центром Західної України. В радіусі 200 км від міста знаходиться близько 70% всіх замків України, два духовних центри – Почаїв та Зарваниця, Дністровський каньйон, найбільша у світі гіпсова печера, величезна кількість туристичних принад. Водночас є велика проблема в інфраструктурі, у стані наших замків та відсутності біля них готелів і ресторанів.
Ми розуміли, що Тернопіль має стати туристичним хабом, куди приїжджають люди, проводять певний час, далі на цілий день їдуть дивитися цікаві місця, а ночувати та харчуватися повертаються знов до міста.
Почали працювати за цим форматом, запускати різні цікаві проекти. Так з’явився наш слоган «Міст багато – файне одне» та масштабна зовнішня реклама «Чкурни в Тернопіль на вихідні».
Це окреме питання. Нам потрібна була якась метрика, за якою можна було б оцінювати ефективність, рахувати туристів. Для цього ми звернулись до компанії «Київстар», і за останні три роки брали статистику про переміщення мобільних абонентів по Україні. Так ми дізнались, в які місяці та які саме регіони до нас їдуть. І побачили, який конкретно період треба підсилювати подіями.
Традиційно піковими є зима та літо. З 2016 року ми щорічно проводимо у Тернополі «Файне зимове містечко», люди активно приїжджають до нас на різдвяні свята. Потім маємо хороший потік гостей з квітня, починаючи з великодніх свят. Цей період ми також підсилюємо різноманітними заходами, зокрема фестивалями. А у «слабкі» місяці – лютий та листопад – організовуємо різноманітні форуми та події, які проходять у приміщеннях.
За чотири роки нам вдалося збільшити кількість туристів в рази. Згідно з даними міськради за 2015 рік, місто відвідало 75 000 туристів, а за 2019-й – більше 400 000.
При цьому за даними готелів по кількості сплати за нічліг у місті, серед тих, хто поселяється, перші три місця займають жителі Києва, Львова і… Тернопільської області.
За 2019 рік ми мали найбільше візитерів - майже два мільйони.
Топ-10 по відвідуванню міста гостями з регіонів: Львівська область, Київська, Хмельницька, Вінницька, Дніпропетровська, Одеська, Івано-Франківська, Рівненська, Запорізька та Закарпатська. Дивно, що з Волинської та Чернівецької області люди їдуть набагато менше, ніж з Одеси чи Дніпра. Тут треба попрацювати, оскільки існує транспортна проблема, зокрема з залізничним сполученням з цими регіонами.
Загалом же наше місто стало туристичним хабом ще й для тих, хто подорожує до Карпат. Велика кількість груп потягами прибувають до Тернополя, тут пересідають на автобуси і набагато швидше добираються до Карпат, ніж ті, хто далі їде залізницею. На автобусі це 2-2,5 години, а потягом – близько 6 годин, тому це досить хороший варіант.
Минулого року ми розпочали активну роботу з іноземними візитерами, і це спрацювало. Для порівняння: якщо у 2018 році загалом було близько 27 000 іноземних туристів, то у 2019-му - 87 000. Тобто, ця цифра збільшилась у три рази. Тут на першому місці у нас Польща, на другому – Італія, на третьому – США. Крім того, були туристи з Німеччини, Англії, Франції, Росії, Білорусії та інших країн.
До карантину наш туристичний центр був єдиним в Україні, який працював цілодобово. Ми 24/7 приймали гостей, оскільки більшість потягів до Тернополя прибували та відбували саме у нічний час. Відповідно, велика кількість людей зверталася в цей період з проханням надати інформацію, туристичну мапу чи допомогти у плануванні якогось маршруту або поселенні. Більшість – саме іноземці. На жаль, культура звернення в інформаційні центри в Україні досить низька. А іноземці чудово розуміють, що таке ТІЦ, і активно до них звертаються за інформацією про події, які відбуваються в місті.
Зараз ТІЦ ми плануємо відкривати на початку серпня. До кінця року будемо працювати у денному режимі, але якщо збільшиться потік гостей – повернемося до цілодобового.
По-перше, брали участь у міжнародних виставках та форумах. По-друге, ми маємо амбасадорів, які є вихідцями з нашого міста, але проживають в інших країнах. Для них ми розробили промо-табличку, яку вони поширюють у соцмережах, просимо їх активно писати, розповідати, репостити інформацію про наше місто. Наприклад, зараз одна дівчина відпочиває у Лас-Вегасі і робить пости про Тернопіль.
Крім того, йде активна робота з діаспорою, оскільки заробітчан із Тернопільщини - по всьому світу. Вони завжди позитивно розповідають про місто.
Коли ми починали, то було три базових запитання, на які люди повинні мати відповідь щодо нашого міста. Перше - що саме відвідати у Тернополі? Тут має бути вказано хоча б три місця, але ми розробили цілу мапу «98 причин відвідати Тернопіль». Там описані всі можливі ідеї, як можна провести час у місті, починаючи від музеїв, закінчуючи цікавими місцями, де можна зробити красиві фотографії. Є там і заклади харчування, і місця для поселення, і нічні клуби та інше.
Друге питання – які легенди про Тернопіль ви знаєте? Ми безкоштовно до великих свят проводимо тематичні екскурсії по підземеллях, на оглядових майданчиках та інших локаціях. Цікаво, що 70% людей на цих екскурсіях – самі тернополяни, яким цікаво дізнатись історію про своє місто.
Третє питання – що смачненьке у Тернополі можна з’їсти та взяти як сувенір? Одне з культових місць, куди часто радять сходити туристам, - стара піцерія, яка працює ще з 1989 року. Є велика торгова марка «Опілля», яка продає пиво по всій Україні, тому радимо сходити на пивзавод. Але також є величезна кількість закладів громадського харчування, які виробляють цікаві крафтові продукти. Є ресторації, де можна скуштувати смаколики за старовинними рецептами.
Ми працюємо над цим питанням, саме розробляємо такий продукт. 28 серпня Тернопіль святкуватиме 480 років від дня заснування. І ми готуємо гастрономічний сюрприз для містян та гостей. Скажу лишень, що це буде наш місцевий десерт, за яким можна буде приїхати лише до Тернополя.
На ці дати також запланований традиційний фестиваль повітряних куль. Ми проводимо змагання серед повітроплавців. Влітку на озері ставимо спеціальний шпиль, вішаємо ключ і завдання повітроплавців – дістати ключ від міста.
У нас також проходив фестиваль водо-моторного спорту – через карантин перенесли на наступний рік, як і музичний фестиваль «Файне місто», який мав відбутися у липні. Зазвичай на нього з’їжджаються близько 20 000 людей, працює 6-7 сцен, є наметове містечко. В ці дні місто перетворюється на молодіжну столицю. До нас з’їжджаються музичні фанати не лише зі всієї України, а й із-за кордону.
Ми робимо ставку на три напрямки: подієвий туризм, історично-пізнавальний та тури вихідного дня. Люди приїжджають просто відпочити, бо у Тернополі - аура спокою та рівноваги. Це все тому, що у центрі нашого міста є озеро площею в 400 га, там спокійна вода, працює красивий фонтан з різнокольоровою підсвіткою. Він будувався для того, щоб збагачувати воду киснем, але випадково став найдовшим фонтаном України. Тут можна прогулятися по набережній та зробити гарні фото на згадку.
Минулого року місто отримало 470 000 грн. туристичного збору (у попередні роки ця сума була 50-70 000 грн.). Але я порахував економічну вигоду від туристів по-іншому. Якщо ми маємо півмільйона людей, які ночували у місті, то вони витратили по 1 000 грн. на кожного. Це 500 мільйонів гривень, які приїхали у місто як зовнішні інвестиції. З них 10% - податки, тож 50 мільйонів гривень - річний внесок у вигляді різноманітних платежів, податків та надходжень. Є міжнародна практика, яка показує, що в середньому туризм приносить від 5 до 10% ВВП. Якщо говорити про бюджет міста, який складає у нас 3,5 млрд.грн., то 5% - це близько 110 мільйонів гривень. Ось скільки може давати туризм у бюджет міста.
Матеріал підготовлено Державним агентством розвитку туризму України